GUIDE: SLIK LEDER DU I ENDRING
For mange er den største utfordringen å komme i gang med endringsarbeidet etter en dag fullstappet av inspirasjon, kunnskap og læringspoenger.
Her oppsummerer vi konferansen 'Leadership in Changing Times' for deg på best mulig måte – bli med på reisen:
GUIDE
Nye forretningsmodeller og digitalisering på alle områder gjør at lederrollen er i konstant endring. Det gjør det krevende for dagens ledere å navigere gjennom det ukjente og til tider uoversiktlige landskapet.
— I dag skal vi legge ut på en reise: Vi skal forstå hvordan vi på best mulig måte kan lede i utfordrende tider, åpnet Richard Quest, før han la til:
— Det er ikke noe nytt at tidene endrer seg, det har de alltid gjort. Forskjellen nå og den gang da, er hastigheten. Det skjer raskere, mer fundamentalt og det skjer rett foran øynene på oss.
Vil du vite mer om Richard Quest? Les også artikkelen: – Viktig å skape god business-forståelse blant vanlige mennesker
Under Oslo Business Forum guidet den kjente CNN-reporteren 1600 deltakere til å forstå hvordan dagens ledere på best mulig måte kan møte endringene og hvordan de kan bygge gode organisasjoner som er rustet for endringer.
Her skal vi forsøke å gi deg hovedelementene:
These are not normal times. Are you all in business? God help you!
BLI MED 2.000 ANDRE PÅ KONFERANSEN
'Beyond 2020'
25. September - Oslo
Hvordan kan du skape en vinnende organisasjon på lang sikt?
LEDERROLLEN
Sammen med de andre foredragsholderne ga hun deltakerne flere eksempler på hvordan eksisterende selskaper møter forandringene i samfunnet og hvordan de som lykkes, nettopp møter utfordringene.
Som eksempel fremhevet NHO-sjefen Espen Grimmert, som for 20 år siden tok ordet i et Schibsted-møte og sa at alle tenkte feil.
Han forklarte at det ikke var innholdet som var viktigst på internett, men navigasjonen. Når internett blir enormt blir det også et enormt behov for å finne frem. Derfor var Kvasir det mest verdifulle.
— Grimmert møtte stor motstand, men at det var faktisk han som klarte å forutse fremtiden.
Ledere som vil utgjøre en forskjell må tørre å utfordre og ta personlig risiko. Forme jobben sin og ikke bare fylle den.
You need to form your job, not just fill it!
TILLIT
Alt dette er eksempler på hvordan teknologien endrer tilliten mellom mennesker.
Ta tillitsbarometeret og huk av på hvem du har minst tillit til.
– Det foregår et tillitsskifte som går fra institusjoner til enkeltindivider, forklarer Botsman.
Hvis du stemte på Donald Trump, svarte du det samme som deltakerne under Oslo Business Forum. Tillitseksperten fant det fascinerende at roboten Sofia vant klart over USAs president Donald Trump.
Men når tilliten skifter, og flere bedrifter opplever endrede markeds- og konkurransesituasjoner. Hvordan skal de da overleve den neste teknologiske revolusjonen? Hvem stoler du på?
Ifølge Botsman har tilliten skiftet form to ganger:
— Først var det lokal tillit – da vi bodde i små landsbyer. Deretter var det institusjonell tillit – vi skapte firmaer, stater og systemer. Nå er det distribuert tillit – det går i stor grad tilbake til lokal tillit, men på en større skala.
BLI MED 2.000 ANDRE PÅ KONFERANSEN
'Beyond 2020'
25. September - Oslo
Hvordan kan du skape en vinnende organisasjon på lang sikt?
KULTUR
1) Du må utforske - våg å stille spørsmål som du ikke vet svaret på.
2) Folk leder seg selv - ledere bør gi retning, presse, inspirere, veilede og gi personlig utvikling.
3) Vi er drevet av ildsjeler.
4) Mangfold - Du må ha folk med ulik bakgrunn, perspektiver og tankesett.
5) Åpenhet - snakk om problemene og løs dem.
6) Tør å dele - både finansiell kapital og intellektuell kapital.
SAMARBEID
I dag har to unge jenter i en garasje tilgang på den samme teknologien som store internasjonale selskaper. Hvordan kan de samarbeide?
Som en metafor til store bedrifter som blir utfordret av små oppstartsbedrifter snakket Brede om David vs. Goliat. Gjennom flere eksempler belyste hun hvordan den som utnytter de riktige verktøyene blir vinneren.
For David var det spretterten.
I dag har alle tilgang på kraftig datateknologi og kan lage applikasjoner som kan fjerne verdens Goliat-er. Individer kan konkurrere, ikke bare på programvare, men også på maskinvare. Teknologien er der, og tilgjengelig for alle.
En metode for de store selskapene er å samarbeide med David-ene. Brede mener likevel at samarbeidet kan være utfordrende hvis ikke man er oppmerksom på disse to tingene:
1. Sørg for at du ikke stjeler eller overkjører, det lønner seg tvilsomt.
2. De aller fleste feiler, ikke tro at det at en liten prosentandel lykkes betyr at de som gjør deg ikke kan utfordre deg.
Can we collaborate?
BLI MED 2.000 ANDRE PÅ KONFERANSEN
'BEYOND 2020'
25. September - Oslo
Hvordan kan du skape en vinnende organisasjon på lang sikt?
TEKNOLOGI
Da sjakklegenden møtte IBMs superdatamaskin «Deep Blue» til omkamp i 1997, tapte han for første gang mot kunstig intelligens.
Etter dette sluttet russeren å konkurrere mot teknologien. Han mener løsningen fremover var og er å samarbeide.
— Menneskenes rolle er å kompensere for feilen til maskinen.
For ifølge Kasparov er ikke AI kunstig, men en teknologi som vil utvide våre menneskelige egenskaper — fordi det er mennesker som utvikler, skaper og styrer robotene.
Les mer om hvordan kombinasjonen av menneskelig og kunstig intelligens vil definere vår fremtid.
We are not being replaced, we are being promoted.
HOW TO MANAGE
Danske Steffen Kragh er konsernsjef i Egmont som omsetter for 11 milliarder danske kroner årlig – i Norge eier konsernet TV2, en rekke magasiner og Nordisk film.
Flere selskaper har de siste årene sett voldsomme endringer i sine industrier. Kraghs viktigste råd er å møte utfordringene og vokse sammen med den moderne brukeren. En av hans hemmeligheter har vært å implementere teknologi i alt de gjør.
– Vi ønsker å bruke teknologi for å jobbe effektivt og være relevante for brukerne våre dere ute. Vi pleier å si at kjernen vår er nødt til å være sunn og frisk. For det andre ser vi på hvor brukerne våre bruker tid og penger og fokuserer på disse områdene.
Men hvordan bestemmer man hvilke av konsernets selskaper som skal overleve og hvem som må bort?
– For å vite hvilke selskaper som må kuttes vekk, måler vi relevans, forventet levetid og bærekraftighet. Vi er brutalt tvunget hele tiden til å være effektive og velge hvilke områder vi skal satse på.
Grow with the modern consumer
KREATIVITET
For Posner handler kreativitet om å skape mer produktivitet og vekst i organisasjonen. Hun mener at alle kan bli kreative, men at det er en egenskap som må utvikles.
— Vi innser ikke at vi har verktøyene for å bli mer kreative, men når du finner de verktøyene og bruker de, vil du oppleve at du kan innovere og vokse på helt andre områder.
Hun trekker frem at du aldri må prøve å være kreativ alene.
— Samarbeid med andre og spesielt med andre mennesker som har andre erfaringer enn deg. Still spørsmål og se etter sammenhenger er måter man kan finne de gode ideene på.
#lookforthelinks #seekthewhy #discoveryourmissions
Looking for links as a tool for creativity
MOT, KULTUR OG TECH
1. Tenk som et medieselskap.
2. «Lag knapphet».
3. Tren dine ansatte til å feile.
4. Kreativitet er en muskel.
5. Suksess over natten eksisterer ikke.
Les mer om Randi Zuckerberg og hvordan du kan arrangere hackathons her.
Train employees to not fear failure
BLI MED 2.000 ANDRE PÅ KONFERANSEN
'Beyond 2020'
25. September - Oslo
Hvordan kan du skape en vinnende organisasjon på lang sikt?
295 NOK!
Har du lyst på tilgang på opptakene?
1990 NOK
Få tilgang til alle de inspirerende opptakene fra
Leadership in Changing Times!
Denne artikkelen er produsert i
Tekst: Kristine Masdal Aadne, Mari Carlsen, Helene Linnéa Kvale, Jan Fredrik Strandlie & Daniel Gauslaa
Foto: Stian Aleksander Rasmussen & Alexander Thorsen
Video: Edvard Moseng, Mikkel Fjærvik Press, Daniel Jacobsen, Sondre Formo Lindheim & Fredrik Hinsch
Layout og grafikk: Lars Erik Fjøsne